Javna peticija za odpravo posledic nedopustnega in prikritega vnosa spornih določb v zakonodajni postopek ter za razrešitev 25-letnega spora oškodovancev z Republiko Slovenijo.
Ob včerajšnji 18.12. 2025 razglasitvi desetih najvplivnejših pravnikov leta 2025; Sara Ahlin Doljak, Matej Avbelj, Miro Cerar, Šime Ivanjko, Klemen Jaklič, Igor Kaučič, Marijan Papež, Miha Šepec in Jan Zobec, je bila tudi predsednica Republike Slovenije dr. Nataša Pirc Musar, sem na okrogli mizi, posvečeni vprašanju krepitve delovanja slovenskega pravosodja, izpostavil, da je eden izmed nujnih pogojev za njegovo učinkovito in verodostojno delovanje tudi jasno in nedvoumno priznanje sistemskih napak iz preteklosti ter odprava njihovih še vedno trajajočih škodljivih posledic.
Kot posebej problematičen primer sem navedel zakonodajni postopek sprejemanja Zakona o finančnem poslovanju podjetij (ZFPPod) leta 1999, v okviru katerega sta bili v zakonodajni predlog na nedopusten in ne transparenten način vključeni dve izjemno sporni določbi, ki sta uvedli osebno odgovornost družbenikov oziroma delničarjev za obveznosti kapitalskih družb. Omenjeni določbi sta bili vneseni mimo sistemske ureditve instituta spregleda pravne osebnosti, kot jo določa Zakon o gospodarskih družbah (ZGD), in brez ustrezne zakonodajne razprave.
V zakonodajnem postopku je bilo storjenih več hudih procesnih in vsebinskih kršitev, ki so podrobno opisane v priloženem pisnem gradivu. To gradivo sem ob navedeni priložnosti izročil predsednici Republike Slovenije dr. Nataši Pirc Musar skupaj z mojo znanstveno monografijo Why Have You Punished Us? (Kulturni center Maribor, 2025), ki predstavlja drugo, dopolnjeno izdajo monografije Zakaj ste nas kaznovali? iz leta 2021. Prva izdaja še ni obravnavala ravnanj določenih akterjev, povezanih z naknadnim in prikritim vnosom 4. in 5. odstavka 27. člena ZFPPod v že potrjen vladni predlog zakona na seji Vlade RS.
Dejstvo, da je bil navedeni vnos spornih določb v zakonodajni predlog izveden prikrito in brez vednosti Vlade RS, je bilo nesporno ugotovljeno šele oktobra 2024, kar je natančno dokumentirano v priloženem pismu, izročenem predsednici Republike Slovenije.
Posledice takšnega zakonodajnega ravnanja že četrt stoletja bremenijo več tisoč prizadetih posameznikov. Oškodovanci, združeni v Zavodu CINIP, ki so bili na podlagi navedenih določb prisiljeni poravnati obveznosti izbrisanih družb, skupaj z delom pravne stroke že 25 let neuspešno opozarjajo na protiustavnost in sistemsko neskladnost ureditve ter si prizadevajo za odpravo nastalih krivic.
Kljub več zakonodajnim poskusom sanacije, sprejetim v letih 2007, 2011, 2018 in 2021, dejanska odprava posledic ni bila dosežena. Zlasti izstopa Zakon o odpravi krivic zaradi izbrisa pravnih oseb iz sodnega registra v obdobju od 23. julija 1999 do 15. januarja 2008 (ZOKIPOSR), ki sicer izrecno priznava odgovornost države za sprejetje ZFPPod in določa pravico družbenikov do delne odškodnine, vendar je zaradi naknadno sprejetega amandmaja k 5. členu zakona njegova uporaba v praksi povsem onemogočena. V štirih letih od uveljavitve zakona nobenemu izmed več tisoč upravičencev ni bila izplačana kakršnakoli odškodnina.
S to peticijo podpisniki pozivamo predsednico Republike Slovenije, da v okviru svojih ustavnih pristojnosti in moralne avtoritete aktivno prispeva k dokončni razrešitvi 25-letnega sistemskega spora ter k odpravi trajajoče kršitve pravic tisoče podjetnikov, ki so bili prizadeti zaradi nedopustnega in prikritega posega v zakonodajni postopek Republike Slovenije.
Pismo predsednici RS, dr. Nataši Pirc Musar:
Dr. Nataša Pirc Musar
Predsednica Republike Slovenije
Predsedniška palača
Erjavčeva ulica 17
1000 Ljubljana
Ljubljana, 18. 12. 2025
Zadeva: Zahteva za preveritev zakonodajne zlorabe pri sprejemu Zakona o finančnem poslovanju podjetij (ZFPPod) leta 1999
Spoštovana gospa predsednica republike,
obračam se na Vas kot državljan Republike Slovenije in avtor izvornega osnutka Zakona o finančnem poslovanju podjetij (ZFPPod), ki je bil leta 1999 sprejet po hitrem postopku, z daljnosežnimi in še danes trajajočimi posledicami za več deset tisoč državljanov.
Po petindvajsetih letih podrobnega raziskovanja zakonodajnega postopka sem prišel do utemeljenega suma, da je bil v besedilo ZFPPod po tem, ko ga je Vlada Republike Slovenije že potrdila kot predlog, naknadno in neupravičeno dodan del zakonskega besedila, ki je omogočil prenos dolgov izbrisanih gospodarskih družb neposredno na družbenike in delničarje.
Ključni časovni okvir
maj 1999: Na sestanku na Ministrstvu za pravosodje RS sta bila obravnavana dva osnutka zakonov: po štirimesečni javni obravnavi osnutek ZFPPod, pripravljen po naročilu Ministrstva za malo gospodarstvo, ter ločeni osnutek Zakona o izbrisu neusklajenih in neaktivnih družb iz sodnega registra po uradni dolžnosti, ki ga je pripravilo Slovensko sodniško društvo.
13. 5. 1999: Ministrstvo za finance je Vladi RS predložilo osnutek zakona pod imenom ZFPPod in z vsebino navedenega osnutka, ki ga je pripravilo Slovensko sodniško društvo; v tem besedilu 27. člen ni vseboval določb o prenosu obveznosti.
17. 5. 1999: Zakonodajno-pravna služba je podala pripombe k predlogu zakona, vendar ne v zvezi z 27. členom.
25. 5. 1999: Vladi RS je bil predložen končni tekst osnutka zakona, ki prav tako ni vseboval navedenih spornih določb.
27. 5. 1999: Vlada RS je potrdila besedilo predloga zakona; iz zapisnika seje ne izhaja, da bi Vlada spreminjala 27. člen.
28. 5. 1999: V strokovni službi Vlade RS sta bila v 27. člen zakona naknadno dodana četrti in peti odstavek, ki sta omogočila prenos dolgov na družbenike in delničarje.
Takšno spremenjeno besedilo je bilo nato poslano v Državni zbor kot vladni predlog zakona in sprejeto po hitrem postopku.
V obrazložitvah zakona ni bilo nikakršne navedbe o prenosu dolgov na fizične osebe. Poslanci Državnega zbora zato niso mogli vedeti, da glasujejo o določbah z izjemno hudimi posledicami. Škoda, povzročena s takim posegom, presega sto milijonov evrov, številni prizadeti pa posledice nosijo še danes.
Spoštovana gospa predsednica, kot varuhinja ustavnosti in zakonitosti pravne države ter integritete državnih institucij Vas prosim, da v okviru svojih ustavnih pristojnosti:
spodbudite neodvisno in celovito preveritev zakonodajnega postopka ZFPPod iz leta 1999;
pozovete pristojne organe k ugotovitvi, kdo in na kakšni podlagi je 28. 5. 1999 posegel v besedilo zakona;
prispevate k temu, da se o ugotovitvah transparentno obvesti javnost.
Če država takšnih indicev ne bo preverila, bo dvom v delovanje pravne države neizogiben – ne le zame, temveč tudi za številne oškodovane državljane.
S spoštovanjem,
V Ljubljani, 18. 12. 2025
Prof. dr. Šime Ivanjko l.r.
Lorgerjeva 5, 2000 Maribor
Opomba ob predaji pisma predsednici Republike Slovenije
Na tej spletni strani objavljam informacijo o pismu, ki sem ga predal predsednici Republike Slovenije. Namen pisma je opozoriti na okoliščine sprejemanja Zakona o finančnem poslovanju podjetij (ZFPPod) leta 1999, ki so po mojem prepričanju vredne dodatne in neodvisne preveritve.
V pismu izpostavljam dejstvo, da naj bi bil del zakonskega besedila po potrditvi predloga na Vladi RS naknadno spremenjen, brez jasne obrazložitve in brez razprave v zakonodajnem postopku. Če se te navedbe potrdijo, gre za vprašanje, ki presega posamezne primere in zadeva temeljna načela delovanja pravne države.
Pismo ne vsebuje obtožb in ne išče vnaprejšnjih odgovorov. Njegov namen je predvsem poziv k razjasnitvi dejanskega poteka zakonodajnega postopka ter k transparentnemu obravnavanju vprašanj, ki so imela dolgotrajne posledice za številne prizadete posameznike.
Predaja pisma predsednici Republike Slovenije izhaja iz njene ustavne vloge ter zaupanja, da lahko v okviru svojih pristojnosti spodbuja razjasnitev okoliščin, pomembnih za pravno varnost in zaupanje javnosti v delovanje državnih institucij.
Z objavo tega obvestila želim javnost seznaniti z vsebino pobude in prispevati k odprti, strokovni in spoštljivi razpravi o vprašanju, ki je zaznamovalo številne podjetnike in njihove družine.
Prof. dr. Šime Ivanjko
