Avtor: dr. Šime Ivanjko, dr. pravnih znanosti, zaslužni profesor Univerze v Mariboru, predsednik predsedstva Združenja Slovenska akademija pravnih znanosti
Datum objave: 12.06.2025
Rubrika: GOSPODARSKO PRAVO
Citat: Ivanjko Šime, Kako je bila Slovenija zavedena, Pravna praksa, št. 24, 2025, str. 6.
Podtaknjena zakonska določba in njene posledice po 25 letih
Aprila 2025
je skupina pravnikov, združenih Slovenski akademiji pravnih znanosti (ZSAPZ),
ob sodelovanju predstavnikov oškodovancev obravnavala največjo zakonodajno
prevaro samostojne Slovenije, storjeno pred 25 leti ob sprejetju Zakona o finančnem
poslovanju podjetij (ZFPPod).
Akademija je ugotovila,
da je Vlada RS (v nadaljevanju: vlada) sprejela dokončni predlog ZFPPod, ki mu
je strokovna služba vlade oziroma zainteresirana skupina strokovnih oseb ali pa
tudi posamezna oseba brez vedenja vlade samovoljno dodatno pripisala četrti
in peti odstavek 27 . člena ZFPPod, s katerima je bila ex lege prenesena
odgovornost za obveznosti izbrisanih družb na delničarje oziroma družbenike,
brez izvedbe postopka spregleda pravne osebnosti. Predlog ZFPPod je Državni
zbor RS (v nadaljevanju: državni zbor) sprejel po hitrem postopku. Omenjena
nedopustna dopolnitev predloga ZFPPod je radikalno posegla v temeljna pravna načela
korporacijskega prava\_ Takšne pravne ureditve ne pozna nobena država Njene
posledice še danes povzročajo finančno in pravno škodo tisočem državljanov.
Akademija je 0 tej zlorabi položaja oziroma pooblastil strokovne službe vlade
pristojne oblastne organe in medije obvestila $ posebno javno izjavo; vendar se
na to ni odzval. peti Noben medij ni objavil niti povzetka ali odziva. Kljub
molku tradicionalnih medijev je podrobna informacija tej zakonodajni prevari
objavljena na družbenem omrežju; kjer so se odzvali številni pravniki in
prizadeti državljani. Ugotovljena dejstva so nesporna zlasti pa poslancev; ki
so glasovali za zakon; ne da bi bili opozorjeni oziroma ne da bi vedeli za
podtaknjene določbe v predlogu. Dejstva pa nesporna. brez spornih določb;
zakonodajnopravna služba ni bila seznanjena z naknadno podtaknjenimi določbami.
Te niso bile obravnavane na sejah vlade ali državnega zbora. Tudi (vsaj)
poslanci nanje niso bili opozorjeni, določbe jim niso bile obrazložene
Sprejetje zakona je bilo po hitrem postopku in brez kakršnekoli javne razprave
Poslanci niso vedeli, ki odpravlja temeljno pravno varnost in nalaga dolžnosti
Ijudem; ki niso povzročili škode. Slo je za normo, ki je obveznosti izbrisanih
pravnih oseb prenesla neposredno na njihove družbenike in delničarje brez sodne
presoje; brez možnosti obrambe in brez pogojev za spregled pravne osebnosti. Na
tisoče Ijudi je bilo naslednjih 25 letih osebno obremenjenih dolgovi; ki so jih
povzročile pravne osebe, pogosto brez njihove vednosti ali vpliva. Mnogi so
izgubili svoje premoženje, prejeli izvršbe, doživeli osebni stečaj. Slovenija
je s tem postala edina država v EU, kjer so bile kolektivne obveznosti brez
presoje prenesene na posameznike Zakaj mediji molčijo in oblastni organi
prikrivajo? To vprašanje še danes boli tisoče Ijudi. Nobena preiskovalna
oddaja, noben parlamentarni odbor in nobena odgovorna institucija zakaj. Pri
tem ugotavljamo; da dogodki in dejstva; ki so tukaj izpostavljeni; niso
zastareli, ampak so še vedno medijsko aktualni. Se vedno se vodi stotine sodnih
postopkov; zadevo obravnavajo pristojni organi pri Evropski komisiji, pravna
stroka nenehno opozarja na problematiko ki je sicer oškodovancem priznal
odškodnino; vendar po letih poskusov niti en oškodovanec ni dobil odškodnine.
Državno odvetništvo ugotavlja nerazumljivost predpisov zvezi s to problematiko.
Ravnanje države in glavnih medijev je po vsej verjetnosti posledica politične občutljivosti
in pritiska; saj mediji niso neodvisni. Vsem je znano; da lastniške in politične
povezave Sloveniji vplivajo na poročanje medijev. Mediji se ne ni zanesljivih
virov, saj so viri dostopni in shranjeni na spletu; vključno z dokumenti,
povezanimi s takratnim sprejemanjem zakona Mediji se deklarirajo kot neodvisni,
novinarji pa se imajo za raziskovalne novinarje; to le deklaratorne fraze.
Novinarji se tudi ne morejo sklicevati, da nimajo podlage za raziskavo, saj je
bilo 0 tem izdanih vež kot 10.000 sodb, napisanih na stotine strokovnih mnenj,
da ne govorimo 0 magistrskih in doktorskih nalogah: Verjetno je razlog
medijskega molka varovanje interesnih struktur, ki imajo v ujetništvu državo
kot je to nekaj dnevi razlagal nekdanji predsednik republike Borut Pahor
intervjuju na TV Slovenija. pred Pravniki , združeni omenjenem Združenju
Slovenska akademija pravnih znanosti, menimo; da je skrajni čas, da odstranimo
tancico molka nad opisanim zakonodajnim dejanjem, ki krši ustavna načela in
spodkopava zaupanje v pravno državo. Zato tudi pozivamo medije; da to temo
pogumno odprejo; pravne strokovnjake; da jo raziščejo in javno ovrednotijo;
državni zbor pa naj razišče izvor in odgovornost. Ustavno sodišče pozivamo; naj
preveri skladnost spornih določb v ZFPPod z ustavo z vidika novih dejstev,
državljane pa, da se zavzamejo za pravico in resnico. Glej tudi Ivanjko; š.: rekel
sem in si rešil življenje PP, št. 40-41/2024, str. 6 (op. ur.).
Zakon odpravi krivic zaradi izbrisa pravnih oseb iz sodnega registra obdobju od
23. julija 1999 do 15.